قرارداد مشاوره

قرارداد مشاوره

 

همه روزه با افراد زیادی رو به رو می شویم و حرف های زیادی بین ما رد و بدل می شود. تک تک کلمات ما می تواند برای شروع و پایان یک رابطه اعم از کاری یا دوستانه و یا روابط دیگر موثر باشد و رابطه میان افراد میتواند در قالب یک قرارداد مشاوره منعقد شود.

پس توصیه میکنم در سخنوری محتاط و با دقت عمل کنید و در جایی که می دانید کلمات ممکن است سرنوشت موضوعی را در حال و آینده شما رقم بزنند، حتما با تعقل و تفکر کامل عمل کنید.

 

پیش تر میرویم. یعنی جاییکه تعهد آنقدر مهم می شود که دیگر با ارتباط کلامی و اعتماد طرفین نمی توان لزوم ایفای آن تعهد را ایجاد کرد و درست در این زمان نقش لزوم تنظیم قرارداد مکتوب پر رنگ میشود و نیاز به تنظیم این نوع قرارداد درک می گردد.

 

با توجه به اعتمادی که ریشه در حس دینی و اخلاقی ما ایرانیان وجود دارد، حس میکنیم که حرف های رد و بدل شده میان دو طرف می تواند در حکم یک قراداد رسمی یا سند رسمی باشد که هیچگاه خدشه ای به آن وارد نمی آید اما در زمان اخذ چنین تصمیم چشم و گوش بسته ای چنان غرق در باور های غلطمان هستیم که حتی فکر نمی کنیم ممکن است بنا به دلایلی طرف مقابلمان نتواند به تعهد کلامی اش یا همان قرارداد شفاهی عمل کند و فکر می کنیم این عهد تا پایان دنیا پا برجاست.

 

امروزه در دادگاهها و مراجع قضایی شاهد دعاوی گسترده ای از این دست هستیم که طرفین با قرارداد شفاهی و لفظی متعهد به انجام کاری شده اند. ریشه شکل گیری این دعاوی متاسفانه از باور های خوش بینانه و اشتباه ما نشات گرفته اند. بدتر از آن کسانی هستند که قرارداد شفاهی را کتبا ثبت می کنند اما بدون علم و درک درستی از شرایط و نکات صحیح قرارداد خود را از چاله به چاه می اندازند.

 

عدم تنظیم قرارداد توسط وکیل چه تبعاتی برای طرفین قرارداد دارد؟

 

برای درک بهتر این مطلب برای شما یک مثالی میزنم:

 

یکی از دوستان، برای ساخت خانه پدری اش با سازنده ای قرارداد مشارکت در ساخت تنظیم کرده بود و با توجه به آشنایی قبلی با این سازنده محترم از ذکر نکات فنی و مهم قرارداد که می توانست امروز به داد او برسد عمداً و از روی اعتماد کور کورانه سر باز زده بود. صرفا قرارداد مبنی بر اینکه من خانه ای دارم و تو برایم بساز ! تنظیم شده بود.

 

امروز تماسی از دوستم داشتم که سازنده محترم بعد از گذشت دو سال هنوز دست به خانه نزده، پول ندارد و قصد ساخت هم ندارد! و هیچ حق فسخی برای مالک در این قراداد در نظر گرفته نشده است تا بتواند به این قرارداد احمقانه خاتمه دهد. پس الان چه کنیم؟!!!

 

نوشدارو بعد از مرگ سهراب در بسیاری از پرونده های حقوقی جواب می دهد اما چه جوابی؟

 

الان سازنده حاضر به ساخت نیست. حق فسخی هم در کار نیست! مالک هم نه می تواند قرارداد را فسخ کند نه قرارداد جدیدی با سازنده دیگری بنویسد، چون این قرارداد کماکان به قوت خود باقیست و تنظیم قرارداد جدید برای مالک بار مسئولیت کیفری را برای او در پی خواهد داشت.

 

نه اینکه نمی شود کاری در این زمینه برای خلاصی مالک انجام داد، اما اگر این قرارداد با مشاوره با وکیل یا حقوقدان تنظیم شده بود، الان نه ضرر و و زیانی شامل مالک شده بود و نه با دردسر زیاد و صرف هزینه و وقت باز هم در خانه اول بود.

 

لزوم درک معنای کلمات بکار برده شده در حرف ها از یک طرف و نگاه عاقلانه به این گفته که پیشگیری بهتر از درمان است، باعث شد بار دیگر خود را مسئول بدانم تا با یادآوری به این نکته که قبل از قبول یا واگذاری تعهدی، چه کوچک و چه بزرگ حتماً با مشاور مورد اعتماد خود مشورت نمایید.

 

یاد آوری این مثل قدیمی خوشایند نیست اما وظیفه است:

 

همیشه مرگ برای همسایه نیست …

 

وظایف وکیل برای تنظیم یک قرارداد مشاوره چیست؟

 

تهیه متن قراردادهای شرکت یا سازمان و نظارت بر روند عقد آنها در قراردادهای مشاوره

ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه ها، مزایده ها و …

ارائه مشاوره های حقوقی به مدیران و کارکنان

جمع آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم برای تهیه قوانین، اساسنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و …

انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها و …( عمدتا در شرکت های خصوصی)

جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از سازمان یا شرکت مربوطه در محاکم قضایی

رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری

مهارت و دانش مورد نیاز برای تنظیم یک قرارداد مشاوره چیست؟

 

آشنایی و تسلط کامل در قوانین و امور حقوقی

توانایی تصمیم گیری سریع و درست

توان تجزیه و تحلیل مناسب

داشتن صداقت و امانت داری

رعایت عدل و انصاف (به خصوص در دعاوی بین مدیران و کارکنان)

توان برقراری ارتباط مناسب و توجه به جزئیات

مهارت خوب در سخنوری و نوشتن و توانایی متقاعد کردن دیگران

آشنایی نسبی با سایر مسایل سازمانی از جمله امور استخدامی، مالی و …

تعدیل قرارداد به چه صورتی انجام میشود؟

 

در تعدیل قانونی، قانونگذار امکان تعدیل در مفاد قرارداد را صراحتا مورد پذیرش قرار داده و شرایط قراردادهای قابل تعدیل را به‌دقت روشن می‌کند اما در تعدیل قضایی، یا مستند صریح قانونی برای امکان تعدیل وجود ندارد یا مقررات موردنظر بسیار کلی است، به‌نحوی‌که تشخیص وجود شرایط لازم برای تعدیل، به قاضی واگذار شده است.

 

از میان اقسام ذکر شده تعدیل قرارداد، پذیرش تعدیل قانونی و تعدیل قراردادی در نظام حقوقی اغلب کشورها، علی‌الاصول با مشکل خاصی روبرو نیست اما تعدیل قضایی همواره در معرض موانع جدی قرار داشته است.

 

این موانع از آنجا ناشی می‌شود که اصولا نیروی الزام‌آور قرارداد بر قاضی نیز تحمیل شده و او مکلف است در رسیدگی به اختلافات ناشی از قرارداد، از مداخله در حریم اراده طرفین خودداری کند و نباید در قضاوت خود به بهانه عدالت و انصاف، در مفاد قرارداد و شروط آن تغییراتی به وجود آورد.

 

برای تعدیل قرارداد به استناد نظریه عدم پیش‌بینی، چند نکته باید رعایت شود؟

 

غیرقابل پیش‌بینی بودن حادثه: حادثه‌ای غیرقابل پیش‌بینی تلقی می‌شود که وقوع آن غیرعادی، ناگهانی و نادر باشد. مثلا وقوع زلزله در ناحیه‌ای که زلزله‌خیز نیست یا نوسان شدید قیمت‌ها و یا ارزش پول درنتیجه عوامل نادر مثل جنگ، جزء حوادث غیرقابل پیش‌بینی محسوب می‌شود.

عدم قابلیت انتساب حادثه به طرف قرارداد: قاضی باید احراز کند که حادثه پیش‌آمده، عرفا به متعهد و اراده او منتسب نیست. برای احراز این شرط، حادثه باید به طور کامل، خارج از اراده متعهد واقع شود. لذا هرگونه تقصیری هرچند کوچک از سوی متعهد می‌تواند احراز این شرط را با مشکل مواجه سازد.

اجتناب‌ناپذیر بودن حادثه: یکی دیگر از شرایط لازم برای تعدیل قرارداد به استناد نظریه عدم پیش‌بینی آن است که حادثه غیرقابل اجتناب باشد. بر این اساس، اگر حادثه قابل پیش‌بینی نبوده اما در هر حال متعهد می‌توانسته از آن پیشگیری کند و در این رابطه کوتاهی کرده، امکان تعدیل قرارداد وجود ندارد. همچنین اگر شخص علی‌رغم امکان جلوگیری از حادثه، به مقابله با آن نپردازد و در این راه سعی و تلاش خود را به کار نگیرد، نمی‌تواند مستحق دریافت تخفیف نسبت به تعهدات قراردادی خود باشد.

تغییر اساسی وضعیت در قرارداد: مهم‌ترین شرط لازم برای تعدیل قرارداد، دگرگونی اساسی در وضعیت تعهدات طرفین قرارداد است.

مراحل تنظیم قرارداد مشاوره توسط وکیل

 

شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور قراردادها را دارید.(برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید)

پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات قرارداد و توافقات مربوط به آن را برای وکیل شرح داده و در صورت لزوم وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.

در این مرحله وکیل مراحل قانونی و توضیحات لازم را برای تنظیم قرارداد را انجام خواهد داد.

مدارک لازم برای تنظیم قرارداد مشاوره توسط وکیل

 

مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی طرفین قرارداد

ارائه سند و یا مدرک و یا قولنامه و توافقات دو طرف قرارداد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *