تغییر سن در شناسنامه

ابطال شناسنامه

در دعوای تصیح، متقاضی مدعی است که شناسنامه متعلق به شخص خودش می­باشد ولی بر اثر اشتباه مأمور ثبت، سن واقعی او در شناسنامه قید نگردیده است و یا ممکن است بنا به دلايل ديگری متقاضي شرايط کاهش سن را داشته باشد که برای اطلاعات بيشتر می‌توانيد با شماره تلفن های موسسه تماس حاصل فرمایید.

تغییر سن در شناسنامه

اگر بصورت جدی تصمیم دارید که سن خود را در شناسنامه تغییر دهید مدارک زیر را تهیه کنید و پس از آن با موسسه تماس حاصل فرمایید.

مدارک مورد نياز جهت کاهش یا افزایش سن

  1. اصل شناسنامه و اصل کارت ملي
  2. ۳ قطعه عکس رنگي زمينه سفيد

زمان لازم برای انجام این پروسه (حدودا)

بین ۱ ماه و نیم تا ۳ ماه کاري

مرجع صلاحیت‌دار برای تغییر سن در شناسنامه

  • الف: اگر متقاضی مدعی شود اختلاف سن واقعی او با سن مندرج درشناسنامه اش بیشتر از پنج سال است، باید به کمیسیونی موسوم به کمیسیون تشخیص سن مستقر در فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه اش رجوع کند. این کمیسیون مرکب استاز: فرماندار یا بخشدار، رییس اداره ثبت احوال محل، پزشک منتخب ، مدیرعامل سازمانبهداری استان و رییس شورای اسلامی شهر یا بخش. ریاست این کمیسیون بر عهده قاضیدادگاه محل است. صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر خود حق دارد از این طریقبرای اصلاح سن مندرج در شناسنامه اقدام کند.

این در خواست هم می تواند در جهت افزایش و هم کاهش سن باشد. برای مثال متقاضی می تواند مدعی شود که سن او درشناسنامه ۴۰ سال است ولی سن واقعی اش ۴۶ سال یا ۳۴ سال است. در هر حال این اختلاف سن نباید کمتر از پنج سال باشد.

  • ب: اما اگر متقاضی مدعی شود که سن واقعی او باسن مندرج در شناسنامه اش کمتر از پنج سال اختلاف دارد، دارد باید به دادگستری رجوعکند و با رعایت مقررات و تشریفات مربوطه و تقدیم دادخواست طرح دعواکند.

برای توضیح مقررات به زبان ساده این ادعا را در قالب یک مثالبیان می کنیم.

علی فرزند حسین مدعی است که سن واقعی اش ۳۲ سال است. ایشانمی گوید: در سال ۱۳۵۰ در بجنورد به دنیا آمدم. قبل از تولد من ، والدینم در سال ۱۳۴۸پسری داشتند که به واسطه بیماری از دنیا رفت . اما آن ها از شدت علاقه به آن فرزند،از شناسنامه او برای من استفاده کردند و دیگر برای من شناسنامه نگرفتند و … سنواقعی ام ۳۲ سال است ولی از حیث شناسنامه ۳۴ سال سن دارم و …