طلاق توافقی

طلاق - حکیم صدرا

فرایند و مراحل طلاق توافقی

دیگر امکان ماندن نیست، زن و مرد به این نتیجه رسیده اند که باید از هم جدا شوند. تکلیف مهریه، نفقه و حضانت فرزندان هم حدودا معلوم شده است.

اگر برای جدا شدن بصورت توافقی آماده شده اید پس مراحل زیر را پیگیری کنید.

مراحل انجام کار طلاق توافقی

  1. ۱ابتدا بین خودتان مذاکره کنید و به این یقین برسید که قصد طلاق دارید. (امیدواریم که از این قصد صرف نظر کنید)
  2. خوب اکنون شما نیاز به وقت حضوری دارید تا مدارک خود را تحویل وکیل متخصص امور خانواده و طلاق دهید. (برای دریافت وقت با شماره ۸۷۱۳۲ تماس حاصل فرمایید)
  3. پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل طلاق مدارک زیر را تکمیل و به همراه داشته باشید:
    1. اصل سند ازدواج
    2. اصل شناسنامه ها
    3. کپی کارت ملی
  4. نکته مهم در این مرحله (این مرحله زمانی است که زن و مرد با مدارک بالا پیش وکیل خود هستند) بر سر چند مسئله باید توافق کامل صورت گیرد و توافقات صورتجلسه شود. توافقات به شرح زیر
    1. مهریه زن
    2. نفقه زن
    3. اجرت المثل و نحله
    4. نفقه فرزندان
    5. حضانت فرزند
    6. قرار ملاقات فرزند
    7. جهیزیه
    8. و سایر توافقات
      (توضیحات: توافقات توسط زن و مرد انجام شد هر یک صورتجلسه تنظیم شده توسط وکیل را امضاء می کنند.)
  5. تا این مرحله اگر دقت کرده باشید فقط برای نوشتن توافقات و ارائه مدارک، به دفتر وکیل مراجعه کردید و از این مرحله به بعد بدون حضور شما کلیه مراحل انجام خواهد شد.
    1. مراجعه به دادگاه
    2. حضور در جلسات مشاوره (در این مرحله نیز نیاز به حضور زن و مرد نمی باشد)
    3. صدور حکم طلاق (این حکم ۳ ماه اعتبار دارد)
  6. در این مرحله زن باید به آزمایشگاه مراجعه کند و درخواست گواهی عدم بارداری کند. پس از اخذ گواهی مربوطه، تحویل وکیل خود می کند.
  7. در این مرحله صیغه طلاق جاری می شود (صرفا با حضور وکیل زن و مرد) در شناسنامه ها ثبت می شود و سند طلاق همراه مدارک دیگر تحویل زن و مرد می شود.
  8. طلاق انجام شد و تمامی مراحل به پایان رسید.
مدت زمان انجام طلاق توافقی از ۰ تا ۱۰۰ یک هفته الی ده روز کاری می باشد

چرا طلاق توافقی بگیریم؟

طلاق توافقی یکی از بحران‌های تازه خانواده‌های ایرانی و از آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است، در حالی که در گذشته حساسیت‌های زیادی نسبت به طلاق وجود داشت که باعث می‌شد حکم طلاق صادر نشود، اما امروز به راحتی حکم طلاق توافقی صادر می‌شود، به همین دلیل شاهد افزایش طلاق‌های توافقی در جامعه می باشیم. در طلاق توافقی زن و مرد توافق می کنند از یکدیگر جدا شوند و این توافق در حکم دادگاه ثبت می شود و از نظر قانونی ضمانت اجرایی پیدا می کند.

از دید اجتماع شرایط اجتماعی و اقتصادی نیز می‌تواند در افزایش طلاق مؤثر باشد که شامل بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی است؛ همچنین درباره راهکار اصلی در کاهش طلاق باید بگویم که مشاوره می‌تواند در تمام مراحل زندگی راهگشا باشد و حتی در دادگاه‌های خانواده مشاوران می‌توانند با راهنمایی مانع از طلاق شوند.

طلاق توافقی دارای مزایایی از جمله : عدم تشكیل پرونده‌های متعدد در دادگستری ، جلوگیری از رجوع مكرر زوجین به محل دادگستری ، كوتاه بودن زمان صدور گواهی مربوط برای اجرای طلاق ، درگیری كمتر و كاهش تنش بینابین خانواده‌های زوجین ، احتمال رجوع بیشتر زوجین در آینده به یكدیگر و تشكیل مجدد زندگی مشترك ،كاهش استرس فرزندان می باشد بنابراین بهتر است در صورتی که زوجین واقعا قصد جدایی دارند برای طلاق توافقی اقدام نمایند.

 

سوالات متداول در خصوص طلاق توافقی

  1. سوال: آیا زوجه می تواند به شوهر خود در مورد طلاق توافقی وکالت دهد؟
    خیر زوجه در مورد انجام وکالت تنها می توانند به وکیل دادگستری وکالت دهند نه زوج
  2. سوال: بنده طلاق توافققی گرفته ام و در حکم گواهی عدم سازش امده است که خود زوجه اقرار کرده که باکره است و غیر مدخوله.
    حالا دو ماه بعد از اجرای صیغه طلاق زوجه می گوید بنده باکره نیستم و توسط بنده ایشان ازاله بکارت شده است و حال مابقی مهریه را میخواهد؟
    زوجه گفته است که در عید یک سال پیش بنده با ایشان مقاربت داشته ام.
    آیا میتواند چنین چیزی بگوید؟
    با توجه به مسئله مطروحه زن نمیتواند از اقرار خود مبنی بر باکره بودن برگردد و به مهریه خود رجوع کند.
  3. سوال: من بعد از دوماه رفت و امد و حرف زدنبه طور توافقی جدا شدم .کارای دادگاه و مشاوره و ازمایش بارداری و بهزیستی رو هم انجام دادم.حکم رو از قاضی گرفتم.چوناعتیاد داره تو دادگاه حتی واینستاد تا حکم و بگیره امضا داد هیچگونه حق و حقوقی نداره ونمیتونه اعتراص کنه و حکم و به من بدن و رفت.حالا من حکم و گرفتم.اما میگن باید قبل طلاق اثاثیه رو ببره.چون خونه مال من .اما نمیاد وسایلشو ببره و میگن باید امضا شده باشه.درضمن برای محضر نمیاد نظرش عوض شده.چیکار میتونم بکنم؟
    طلاق توافقی تابع توافقات زوجین است، در خصوص استرداد اثاثیه نیز باید در نظر گرفته شود توافق در این مورد به چه شکل بوده و طبق آن عمل شود و اگر هر کدام از زوجین ظرف ۳ ماه از گواهی عدم امکان سازش برای اجرای صیغه طلاق به دفترخانه مراجعه نکند توافقات از بین رفته و گواهی نیز اعتبار خود را از دست می دهد.
  4. سوال: با فشار مادر زنم و کنترل زنم همه دست به دست هم دادند و درخواست طلاق دارند آیا مهریه به آنها تعلق میگیرد و شرایط صحبت بابت درخواست آنها به چه صورت است.
    طلاق توافقی تابع توافقات بین زوجین می باشد و در خصوص مهریه نیز اگر توافق کنید که مهریه پرداخت شود و یا مقداری از آن پرداخت شود طبق توافق عمل می شود.
  5. سوال: من و خانمم برای طلاق توافقی به دادگاه رفتیم و رای نیز صادر شده اما وی از حضور در محضر برای طلاق امتناع ورزیده و مدعی مهریه بیشتری می باشد. ایا او می تواند به رای اعتراض کند و مهریه بیشتری بگیرد؟
    طلاق توافقی تابع توافقات زوجین می باشد و زمانی که یکی از دو طرف از انجام این امر پشیمان شود طلاق توافقی صورت نمی گیرد و طرف دیگر باید جداگانه دادخواست طلاق بدهد