وکیل دعاوی خانواده

وکیل دعاوی خانواده

 

این روزها با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی کمتر خانواده ای است که به نوعی درگیر پرونده های قضایی نباشد. بدیهی است که همگان تسلط بر قوانین ماهوی و شکلی ندارند و مقتضای عقل است که دفاع از حقوق به یک وکیل دعاوی خانواده مجرب سپرده شود. دعاوی خانوادگی بر خلاف ظاهر آن،دعاوی پیچیده ای می باشد که افراد بدلیل عدم اطلاع از حقوق خود و قوانین  و رویه های جاری دادگاهها، حقوق و منافع خود را تضییع می نمایند. این در حالیست که فرصتهای پیش آمده درجلسه دادگاه بسیار کوتاه و حیاتی است به گونه ای که ممکن است این مهم با بی اطلاعی و بی تجربگی از دست برود و در این صورت  کار به دشواری برخورد کند. توصیه می گردد پس از بروز مشکلات از هرگونه اقدام قضایی عجولانه خودداری گردد و قبل از هر تصمیم و اقدام از مشورت با وکیل دعاوی خانواده بهره برده شوید، زیرا ممکن است مراجعه به دادگستری حرمت نهاد مقدس خانواده را در ذهن طرف مقابل خدشه دار نموده و امکان بازگشت به زندگی مشترک برای همیشه از دست برود. کمی تأمل و گذر زمان می تواند بسیاری از مشکلات را درمان نماید. در هر صورت اگر یک طرف یا هر دو طرف به دلیل کم لطفی و یا عدم توافق طرف دیگر و ذی حق دانستن خویش و یا به هر علت دیگر، تنها راه را در مراجعه به دادگستری و اقامه دعوی یافتند، بهتر است که با آگاهی از قوانین موجود و رویه قضائی بهترین راه کارها را در اقامه دعوی مناسب در پیش گیرند که منجر به صرف وقت و هزینه کمتر و به دست آمدن نتیجه بهتر گردد. بدیهی است تحقق و ایجاد این آگاهی مستلزم مشاوره با فرد متخصص و با تجربه در دعاوی خانوادگی یا وکیل دعاوی خانواده می باشد. برخی از دعاوی خانوادگی عبارتند از:

 

  • مطالبه مهریه

 

یکی از حقوق مالی زن در عقد نکاح در نظام حقوقی اسلام مهر می باشد. مهر از اختصاصات حقوقی اسلام است که در صورت تعیین مهریه به محض انشاء عقد زن مالک آن می شود و می تواند هرگونه تصرف مالکانه در آن بنماید و مرد نیز ملزم به پرداخت آن به همسرش می شود. مهر از ارکان نکاح دائم محسوب نمی شود و عدم تعیین آن نیز خللی به صحت عقد وارد نمی کند و زن در این مورد درصورت وقوع نزدیکی مستحق مهرالمثل خواهد شد، ولی در صورت تعیین مهرالمسمی، مهریه بعنوان یک قرارداد مالی لازم الرعایه و رعایت شرایط آن لازم و ضروری است این حقوق مالی دارای ضمانت اجرایی می باشد و در صورت مطالبه زن و امتناع شوهر از پرداخت آن زن می تواند با مراجعه به دادگاه و طرق قانونی حق خود را دریافت نماید.( وکیل دعاوی خانواده )

 

  • طلاق

 

طلاق ایقاعی است تشریفاتی که به موجب آن مرد، به اذن یا حکم دادگاه، زنی را که بطور دائم در قید زوجیت اوست رها می سازد. طلاق در لغت به معنی مفارقت و جدایی و بریدن وگشودن گره و رها کردن و در اصطلاح به معنی جدا شدن زن و مرد، رها شدن از قید نکاح و رهائی از زناشوئی است و در عرف نیز از معنای حقیقی خویش دور نمانده است. در فقه اسلامی در تعریف طلاق گفته اند: طلاق عبارتست از زائل کردن قید ازدواج با لفظ مخصوص.( وکیل دعاوی خانواده )

 

وکیل دعاوی خانواده

 

  • مطالبه نفقه

 

نفقه در لغت یعنی انفاق و کمک کردن و از باب نیکوکاری است و قانون مدنی نفقه را چنین تعریف نموده است: نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که بطور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او بواسطه مرض یا نقصان اعضاء.

 

  • استرداد جهیزیه

 

در خصوص جهیزیه قانون مدنی ساکت است. زوجه تکلیفی به تامین جهیزیه ندارد و حتی بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی تأمین اثاث منزل به عنوان بخشی از نفقه و متناسب با وضعیت زوجه از تکالیف مرد است. در رویه عملی در استرداد جهیزیه سیاهه (لیست اموال) ملاک قرار می‌گیرد و در صورت عدم وجود سیاهه و بروز اختلاف وفق ماده ۶۳ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۶۵ عمل می‌گردد.

 

  • مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک

 

تبصره الحاقی به ماده ۳۳۶ قانون مدنی مصوب سال ۸۵ چنین مقرر می‌دارد:

«چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده‌ی وی نبوده، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت نشود دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید». همچنین بند ۹۷ منشور زنان یکی از حقوق زنان را «حق دریافت دستمزد از همسر در برابر انجام امور خانه‌داری در صورت تقاضا» بیان کرده است».

 

  • فسخ نکاح

 

فسخ نکاح عبارت است از بر هم زدن عقد نکاح که تنها به اراده صاحب حق واقع می شود و در زمره ایقاعات است نه قراردادها. فسخ کننده باید اهلیت داشته باشد و به همین دلیل فسخ نکاح مجنون با ولی با قیم اوست. فسخ نکاح طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی شامل انحلال یا بر هم خوردن نکاح به یکی از عوامل قانونی بدون دخالت زوج یا زوجه است و به دلیل اهمیتی که در امر نکاح وجود دارد برخلاف بقیه عقود خیار فسخ وجود نداشته و تنها در مواردی که قانون آن را ذکر کرده است، حق فسخ نکاح برای طرفین عقد نکاح به وجود می آید.( وکیل دعاوی خانواده )

 

بنابراین دعاوی خانواده از شایع ترین دعاوی حال حاضر کشورمان می باشد و با توجه به گستردگی قوانین و مقررات حاکم بر این دعاوی و همچنین با توجه به تصویب قانون جدید حمایت از خانواده مصوب ۱ اسفند ۱۳۹۱ و با در نظر گرفتن تغییر و تحولات گسترده ی رخ داده به موجب قانون اخیر الذکر اطلاع و آگاهی از قواعد و احکام مذکور برای پیشبرد اهداف و تضمین منافع و جلوگیری از تضییع حقوق لازم و ضروری است.قطعآً افراد غیرمتخصص از دانش کافی برای طرح این دعاوی با دفاع در برابر آنها برخوردار نیستند و این جهالت افراد می تواند موجب بروز خسارات جبران ناپذیری شود لذا در کلیه دعاوی مذکور حضور وکیلی مجرب و کارکشته، آگاه از قوانین و مقررات جدید و با تجربه ی فراوان و متخصص ضروری به نظر می رسد. از این رو موسسه  با بهره گیری از وکیل پایه یک دادگستری و مجرب در دعاوی خانوادگی راهنمای شما در رسیدن به حقوقتان خواهد بود.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *