انواع مواد مخدر و روانگردان

انواع مواد مخدر و روانگردان

مواد مخدر طبیعی ( تریاک، هروئین، حشیش، شیره تریاک)

 

مواد مخدر طبیعی موادی است از که به صورت مستقیم از محصول گیاهان به دست می آید و بدون عملیات شیمیایی بر روی محصولات تولید می شود.

 

مواد مخدر طبیعی را مواد مخدر سنتی هم می نامند زیرا مصرف آن از قدیم رایج بوده است.

 

در قانون برای تعیین مجازات های رفتارهای مجرمانه، مجازات خفیف تری برای مواد مخدر طبیعی نسبت به مواد مخدر صنعتی در نظر گرفته شده است زیرا اثرات سوء آن کمتر است.

آشنایی اجمالی با برخی از مواد مخدر طبیعی مصرح در قانون

خشخاش

 

نام یک گونه گیاه علفی یک ‌ساله ی گل‌ داری است. گیاه خشخاش از تیر تا مرداد گل می‌دهد. بخش‌های مختلف خشخاش به ویژه شیرهی  خشک ‌شده کاس‌ برگ آن که به تریاک معروف است خاصیت آرام‌ بخش، ضد درد و ضد اسهال دارد.

تریاک

 

تریاک عصاره در هوا خشک شده گل خشخاش است که با تیغ کشیدن به دور کاسبرگ این گل به دست می‌آید.

شیره تریاک

 

شیره تریاک نوعی ماده مخدر بسیار قوی است که در شیره‌ کش ‌خانه‌ ها با کمک «ساقی» تدخین می‌کنند. شیره تریاک را هم از تریاک و هم از سوخته تریاک می‌توان به دست‌آورد اما نوع مرغوب آن از ترکیب سه نسبت سوخته تریاک و یک نسبت تریاک خالص بدست می‌آید.

حشیش

 

اصطلاحات عامیانه (به جای حشیش): بنگ، سیگاری، علف، پنیر

 

بنگ: به سرشاخه‌های گل‌دار یا به‌ میوه ‌نشسته و خشک‌ شده بوته شاهدانه هم می‌گویند.

 

چرس: نام افغانی حشیشی که از رزین آماده شده از سرشاخه‌های گل ‌دار و به میوه نشسته گیاه بالغ شاهدانه تهیه می‌شود و از انواع دیگر آن مرغوب ‌تر است.

هروئین

 

هروئین یا دی استیل مرفین ماده مخدری از مشتقات مرفین و شدیداً اعتیادآور است. افرادی را که این مخدر را مصرف می‌کنند هروئینی می ‌نامند.

روانگردان ها و مواد مخدر صنعتی (شیشه، کراک)

روانگردان های صنعتی

 

روانگردانها تعریف ندارند بلکه مصداق دارند. یعنی اینکه در قوانین و مقررات روانگردانها تعریف نشده است بلکه در همه قوانین و مقرراتی که در این خصوص به تصویب رسیده است مصداق های مواد روانگردان بیان شده است که البته نه به صورت کامل در قانون جدید مجازات های مواد مخدر صنعتی برای روانگردان ها هم قابل اعمال است.

مواد مخدر صنعتی

 

موادی است که با اعمال تغییرات شیمیایی روی مواد مخدر تولید شده از گیاهان،ساخته می شود.

 

از آنجا عوارض استعمال این مواد بیشتر از مواد مخدر طبیعی است، قانونگذار برای رفتارهای مجرمانه ی مرتبط با این مواد مجازات سخت تری را در نظر گرفته است.

 

تفاوت های دو نوع مواد اعتیاد آور یعنی مواد مخدر سنتی و محرک صنعتی و دلایل گرایش بیشتر جوانان به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، به ویژه شیشه قابل توجه و جالب است. مواد مخدر سنتی مثل تریاک، هروئین و سایر فرآورده های طبیعی، معمولا دارای آثار و عوارض جسمانی زودرس و مشخصی هستند. به طور مثال فرد مصرف کننده به سرعت تکیده و لاغر می شود. لب های سیاه و رنگ پوست تیره، خمیدگی قامت و چهره پژمرده، از دیگر علائم بارز و ظاهری معتادین به مواد مخدر است.

 

اما مصرف کنندگان شیشه، به جز تغییر در اندازه و ابعاد مردمک چشم، زخم های احتمالی در گوشه های کناری زبان و مقدار کمی لاغری، نشانه های جسمی مشخصی ندارند. پرحرفی، پرفعالیتی و پس از آن یاس و افسردگی، جزئی از تغییرات رفتاری مصرف کنندگان است. بروز توهم و اختلالات شناختی و در نتیجه احتمال انجام رفتارهای پرخطر، از عوارض قطعی مصرف شیشه است که در دراز مدت نمایان می شود. مصرف مواد مخدر سنتی نیاز به محل و وسائل خاصی دارد، در حالی که مواد صنعتی را می توان در هر محلی و با یک وسیله ساده و قابل حمل و مخفی کردن در جیب مصرف کرد. مواد مخدر سنتی دارای بوی مخصوص و قابل تشخیص هستند، در حالی که مواد محرک صنعتی غالبا دارای بو نبوده و اطرافیان قادر به تشخیص آن نیستند. از همه بدتر و مهم تر اینکه مواد مخدر سنتی دارای علائم خماری یا محرومیت از مواد هستند؛ به این معنی که معتاد پس از گذشت ۴ تا ۱۲ ساعت از آخرین مصرف دچار علائم ناخوشایندی مثل آب ریزش از چشم و بینی، بی قراری، دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی به صورت دل پیچه و اسهال و در نهایت تشنج خواهد شد اما در مورد مصرف شیشه معمولا مدت های طولانی و حتی تا یک ماه پس از آخرین مصرف، علائم محرومیت از مواد یا خماری بروز می کند. به همین دلیل خانواده ها و اطرافیان به ندرت می توانند اعتیاد عزیزان شان به شیشه را تشخیص دهند و در صورت شک کردن، به دلیل عدم آگاهی از نحوه خماری در شیشه تصور می کنند که فرد مورد نظر معتاد نیست چراکه دچار علائم خماری نشده است. در ادامه نگاهی به انواع مختلف مواد صنعتی و خصوصیات آن ها می اندازیم.

آشنایی اجمالی با برخی از مواد مخدر صنعتی

شیشه

 

يكي از انواع مواد مخدر كه امروزه از مواد نسبتاً پر مصرف مي باشد ، آيس ، شيشه يا كريستال است. وجه تسميه اين ماده‌ مخدر اين است كه اين ماده در بعضی حالات، شكل ظاهري آن شبيه خرده شیشه است و يا تكه ‌هاي كوچک يخ، اما بیشتر به صورت دانه های ریز است. اين ماده در اروپا و آمريكا بيشتر به نام آيس شناخته مي‌شود.

کراک

 

کراک، راك، باس و راكس ماده مخدری است که از هروئین اشباع شده ساخته شده است و یک گرم کراک از ۱۰ تا ۱۰۰ گرم هروئین تهیه شده است

ال اس دی

 

ال. اس. دی. که نام کامل آن لیزرژیک اسید دی‌ اتیل‌ آمید می باشد، از مواد توهم‌ زاست که در قارچ ارگو وجود دارد. ال. اس. دی. سبب ایجاد اختلال در خلق و خوی فرد می‌شود، شناخت زمان و مکان را مختل، فرد را دچار خوشی بی‌جا، خودستایی، احساس سبکی و بی ‌وزنی، هذیان و افسردگی کرده و ممکن است مصرف کننده را به خودکشی و آدم‌ کشی بکشاند. با مصرف ال. اس. دی. توهم‌ های بینایی و شنوایی دست می‌دهد و اشباح خیالی جای خاصی در ذهن فرد باز می‌کنند. به دلیل خاصیت توهم‌ زایی شدید ال.اس.دی باید آن را یکی از مواد بسیار خطرناک تلقی کرد که نسل جوان را در معرض تهدید قرار داده است.

جی اچ بی

 

شکل ظاهری آن به صورت مايعی بي رنگ و بي بو داخل بطريهاي كوچك ویا بصورت كپسول است و نحوه استعمال اش خوراکی می باشد. مقادير كم آن اثرات شبيه الكل دارد و مصرف زيادش به مانند اكستاسي عمل مي كند. تهوع، خواب آلودگي، احساس گم گشنگي، تشنج و مشكلات تنفسي از خطرات استعمال جی اچ بی اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *