کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها

کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها

 

 

در این مقاله کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری را بطور کامل بررسی میکنیم و به تبصره های مهم ماده صد شهرداری اشاره خواهیم پرداخت. ماده ۱۰۰ شهرداری یکی از مهمترین قوانین شهرداری ها جهت مدیریت و کنترل ساختمان سازیها در حریم شهر می باشد که تمام شهرواندان بهتر است با ماده صد قانون شهرداری و همچنین تبصره های کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها آشنایی کامل داشته باشند. به ادامه مطلب توجه فرمایید :

 

 

ماده ۱۰۰ قانون شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست؟

 

بر مبنای قوانین جاری شهرداریها مخصوصا ماده ۱۰۰ شهرداری کلیه شهروندان موظف هستند پیش از هر فعالیتی بمنظور ساختمان سازی در داخل محدوده و حریم شهر نسبت به اخذ پروانه از شهرداری محل اقدام نمایند.

طبق تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در صورت عدم توجه هر شهروند به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری موجب می گردد تا مأموران شهرداری از ادامه فعالیت آن جلوگیری نموده و پرونده ای را تحت عنوان پرونده تخلف ساختمانی تشکیل و ظرف یک هفته با دستور شهردار منطقه به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ارجاع نماید.

 

ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و مراحل رسیدگی

 

پس از ارجاع پرونده تخلف ساختمانی به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، دبیر کمیسیون مربوطه که یکی از کارکنان رسمی شهرداری خواهد بود پرونده مربوطه را در دستور کار کمیسیون مذکور قرار داده و به ذینفع اعلام می دارد که چنانکه توضیحاتی دارد ظرف ۱۰ روز کتباً به کمیسیون اعلام نماید و پس از مهلت مقرر اعضای کمیسیون نسبت به آت اتخاذ تصمیم می کنند.

 

ماده صد شهرداری و تصمیمات اعضای کمیسیون

 

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ پس از ملاحظه محتویات پرونده یکی از تصمیمات ذیل را اتخاذ می کنند:

 

الف) طبق ماده صد شهرداری ، چنانچه بنای احداثی خلاف اصول شهرسازی بافتی و بهداشتی و خلاف مشخصات مندرج در پروانه باشد به تقاضای شهرداری حکم بر تخریب بنا صادر می شود.

 

ب) طبق تبصره ۲ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در صورت تأیید استحکام بنا و تشخیص رعایت اصول ایمنی و فنی از سوی مهندس ناظر و کارشناس رسمی می توان حکم تخریب را به جریمه تبدیل نمود.

 

ماده صد قانون شهرداری و نحوه محاسبه جریمه

 

طبق مقررات ماده صد قانون شهرداری چنانچه اضافه بنای احداثی برابر کاربری تعیین شده (مسکونی) و اضافه بر تراکم باشد شهرداری می تواند برابر رأی کمیسیون از ۱/۲ تا ۳ برابر ارزش معاملاتی ساختمان که همه ساله از سوی شورای شهر تصویب و ابلاغ می گردد جریمه ذی نفع را مشخص و وصول نماید. جریمه اضافه بنا با کاربری تجاری و صنعتی و اداری و اضافه بر تراکم نباید کمتر از ۲ برابر و بیشتر از ۴ برابر ارزش معاملاتی سال احداث بنا باشد.

 

طبق تبصره ۴ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری اگر اضافه بنا در کاربرهای مجاز بوده ولی بدون پروانه احداث شده باشد جریمه آن به ازای هر یک متر مربع ۱۰/۱ ارزش معاملاتی را در نظر گرفته و یا چنانچه ساختمان دارای ارزش سرقفلی است ۱/۵ ارزش سرقفلی را از ذینفع مطالبه و پایان کار بنا از سوی شهرداری اخذ گردد.

 

طبق تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری عدم احداث پارکینگ نیز مشمول ۱ تا ۲ برابر ارزش معاملاتی ساختمان می گردد مساحت پارکینگ نباید با احتساب گزارش مناسب کمتر از ۲۵ متر باشد.

 

در تبصره ۴ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها آمده است که تجاوز هر شهروندی به معابر شهر تجاوز به حقوق عمومی محسوب می شود و مالکین در هنگام تجدید بنا و نوسازی ساختمان باید مطابق طرحهای مصوب نسبت به اصلاح گذرهای عمومی عقب نشینی لازم برابر حدود تعیین شده در طرح اقدام نماید و شهرداری در صورت مشاهده تخلف از این امر ضمن جلوگیری از ادامه عملیات ساختمان مراتب را در کمیسیون ماده صد شهرداری مطرح و تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید.

تبصره ۱۰ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در مورد آراء صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، هر گاه شهرداری یا مالک یا قائم مقام او از تاریخ ابلاغ رأی ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به آن رأی اعتراض نماید مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگر ماده ۱۰۰ خواهد بود که اعضای آن غیر از افرادی می باشد که در صدور رأی قبلی شرکت داشته اند رأی کمیسیون قطعی است.

 

این مطلب را از دست ندهید: وظایف کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

امیدواریم این مقاله برای شما هموطنان گرامی مفید واقع شده باشد. سوالات و مشکلات خود را در زمینه ماده صد قانون شهرداری میتوانید در انتهای همین صفحه در بخش دیدگاه با ما مکاتبه کنید و منتظر پاسخ کارشناسان حقوقی موسسه در اسرع وقت باشید.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *