محرمانه

قرارداد محرمانگی – پیمان نامه عدم افشا

 

یک مخترع غالبا نگران افشای اختراع خود و ارائه مدارک و نقشه ها یا فرمول های آن نزد وکیل می باشد. برای رفع نگرانی های مخترع در این مورد و اعتماد به وکیل غالبا قراردادی با عنوان قرارداد عدم افشای اطلاعات یا قرارداد محرمانگی بین وکیل و مخترع امضا می شود که مطابق آن مخترع اسناد و مدارک و نقشه ها یا فرمول های اختراع را در اختیار وکیل قرار می دهد و وکیل نیز متعهد می شود از افشای آنها یا در اختیار قراردادن به اشخاص ثالث خودداری نماید و در جهت انجام امور مورد وکالت مخترع استفاده نماید.

در قراردادهای تجاری به طور معمول در زمانی که موضوع قرارداد از اهمیت خاصی برخوردار باشد، یک پیش قرارداد محرمانگی دارد تا بر اساس آن طرفی که قرار است به عنوان پیمانکار مسئولیت اجرای تجارت را بر عهده بگیرد، ارزیابی های اولیه تجاری را انجام دهد. در برخی موارد این توافق ها «یک جانبه» منعقد می شوند؛ در واقع ۲ طرف این توافق را به امضا می رسانند که اطلاعاتی که یک طرف عرضه می کند حفظ کنند.

 

پیمان نامه عدم افشا چیست؟

 

پیمان‌نامهٔ عدم افشا (به انگلیسی: Non-disclosure agreement) قراردادی حقوقی میان حداقل دو دسته است که در آن دو طرف موافقت می‌کنند اطلاعات محرمانه، دانش و دیگر معلومات مورد نظر خود را برای اهداف به‌خصوصی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، اما آن اطلاعات را از دسترس یک دستهٔ سومی دور نگه دارند.

 

این قرارداد، قراردادی است که طی آن طرفین موافقت می‌کنند که اطلاعاتی که در قرارداد بر روی آن توافق کرده‌اند را فاش نکنند. یک پیمان‌نامهٔ عدم افشا، مراوده‌ای محرمانه میان دو دسته، به منظور مصون داشتن هر نوع اطلاعات محرمانه، انحصاری یا اسرار تجاری ایجاد می‌کند. برای مثال، دو دسته می‌توانند قراردادی با هم امضا کنند که در آن اسرار تجاری خود را با هم به اشتراک بگذارند، ولی ان را برای دیگران فاش نکنند.

 

آیا پیمان نامه عدم افشا در تمامی قراردادها باید لحاظ شود؟

 

این ماده جهت حفظ حقوق طرفین درخصوص یکسری اطلاعات حاصله در جریان مذاکره قراردادی، رد و بدل شدن مستندات فنی و غیر فنی طرفین قرارداد و حتی متن قرارداد و نیز مستندات حاصله در جریان اجرای تعهدات قراردادی می باشد.

 

این ماده گرچه در برخی از قراردادها بصورت فانتزی تعبیه می گردد ولی در برخی دیگر از قرارداد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مثلا فرض کنید که قرار است یک مشاور برنامه نویسی انتخاب کنید تا برای شرکت یک برنامه جهت اتوماسیون اداری بنویسد.

 

اجرای تعهدات این قرارداد مشاوره مستلزم این است که اطلاعات محرمانه در اختیار مشاور قرار گیرد.

 

نکته دیگر این است که تعهد به حفظ محرمانگی گاهی بموجب قانون ایجاد می گردد یا بموجب قرارداد و توافق.

 

در قوانین علاوه بر اینکه حفظ برخی اطلاعات محترم شمرده شده است بلکه اطلاعاتی که نوعا می تواند محرمانه تلقی شوند و متعاقبا مورد حمایت قانون قرار گیرند. لذا اگر به دنبال حمایت قانونی هستیم باید با تعاریف قانونی اطلاعات محرمانه آشنا شویم.

 

اطلاعات محرمانه به چند بخش تقسیم می شوند؟

 

یکی اطلاعاتی که ماهیتا جنبه محرمانگی دارند. این وصف را می توان از تدابیر امنیتی که برای حفظ اطلاعات تعبیه شده است متوجه شد.

 

مثلا در ماده یک جرائم علیه محرمانگی داده‌ ها و سیستم‌ های رایانه‌ ای و مخابراتی آمده است که هرکس به طور غیرمجاز به داده ‎ها یا سیستم های رایانه ‎ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد یا مثلا در تبصره یک ماده ۳ قانون فوق الذکر آمده است:” داده ای سری داده ای است که افشای آنها به امنیت کشور یا منافع ملی لطمه می‎زند.

 

دوم اطلاعاتی که نیاز به تعریف قانونی داشته تا مورد حمایت قرار گیرند. مانند ماده ۶۵ قانون تجارت الکترونیکی است که می گوید:‌ اسرار تجاری الکترونیکی «‌داده پیامی» است که شامل اطلاعات،‌ فرمولها، الگوها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها، ابزار و روشها، تکنیک‌ها و فرایندها، تألیفات منتشر‌نشده، روشهای انجام تجارت و داد و ستد، فنون، نقشه‌ها و فراگردها، اطلاعات مالی،‌فهرست مشتریان، طرحهای تجاری و امثال اینها است، که به طور مستقل دارای ارزش‌ اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاشهای معقولانه‌ای برای حفظ و حراست‌ از آنها انجام شده است.

 

در قراردادها نیز همانگونه که بیان شد بسته به نوع قرارداد و میزان اهمیت اطلاعات، می توان ماده محرمانگی را نگارش نمود که در ذیل به نمونه ای از آن اشاره می نمائیم.

 

مشاغلی که باید رازداری در آنها صورت بگیرد کدامند؟

 

در حال حاضر قراردادهای محرمانگی بین افراد تنظیم میشود که ممکن است در بسیاری از قراردادهای کار و شراکت و یا قراردادهای مشارکت در ساخت در پروژه های بزرگ و تجاری و یا قراردادهایی که وجوه زیادی در آن رد و بدل میشود و یا فرمولهای ویژه ای که برای یک کار خاصی ساخته و مورد استفاده قرار میگیرد وجود داشته باشد.

 

به این منظور برای افراد و طرفین قراردادی که حفظ این اطلاعات و اسرار بسیار مهم میباشد باید یک قرارداد محرمانگی تنظیم شود که یک ضمانت اجرای قانونی در صورت فاش شدن اطلاعات و اسرار و گرفتن خسارت از طرف مقابل وجود داشته باشد.

 

در انتها بد نیست فهرست نهادهایی که برابر قانون باید رازدار باشند را در اختیار داشته باشید.

 

در ابتدای این فهرست، کارگزاران بورس و اوراق بهادار قرار دارند که باید اسرار دستور دهندگان را حفظ کنند. بعد از آنها، مرکز آمار کشور قرار دارد که باید مراقب اطلاعات افراد باشد و اجازه ندهد کسی از آنها استفاده غیر کند.

 

برابر قانون باید حافظ اطلاعاتی که توسط ماموران آمار در اختیار مرکز قرار گرفته باشد و آنها را حفظ کند. بر این اساس، ایرانیان مقیم داخل و خارج کشور و نیز خارجیان مقیم ایران به پرسش‌های مربوط به سرشماری‌ها و آمارگیری که توسط مرکز آمار ایران صورت می‌گیرد، باید پاسخ صحیح دهند.

 

در این فهرست، مطبوعات هم قرار دارند. برخی از جلسات هستند که خبرنگاران در آن حاضر می‌شوند اما حق انتشار مطالب مطرح شده در جلسه ندارند، مذاکرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، برخی جلسات غیرعلنی دادگاه‌ها یا تحقیقات مراجع اطلاعات و قضایی در این دسته قرار دارند و برابر قانون، انتشار اطلاعات آنان جرم است.

 

افرادی که به عنوان مخترع مبادرت به ثبت اختراع کرده اند نیز میتوانند جزء این مشاغل قرار گیرند.

 

مراحل تنظیم قرارداد محرمانگی توسط وکیل

 

شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور قراردادها را دارید.(برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید)

پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات قرارداد و توافقات مربوط به آن را برای وکیل شرح داده و در صورت لزوم وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.

در این مرحله وکیل مراحل قانونی و توضیحات لازم را برای تنظیم قرارداد را انجام خواهد داد.

مدارک لازم برای تنظیم قرارداد محرمانگی توسط وکیل

 

مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی طرفین قرارداد

ارائه سند و یا مدرک و یا قولنامه و توافقات دو طرف قرارداد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *