قرارداد کار دائم

قرارداد کار دائم

 

تمامی قراردادهای ذکرشده در قانون کار مشمول مقررات تامین‌ اجتماعی می‌شوند و کارفرما به‌عنوان مسئول کارگاه موظف است حق‌بیمه را به شعب سازمان پرداخت کند/حق‌بیمه براساس حقوق دریافتی کارگر در ماه محاسبه و پرداخت می‌شود.

در این نوع قرارداد تاریخ شروع قرارداد ذکر می‌شود ولی تاریخ انقضا ندارد. یعنی به لحاظ اینکه ماهیت چنین کارهایی دائمی است، قراردادها نیز غیرموقت تنظیم می‌شود.

 

البته برای اینکه کارگر و کارفرما نسبت به هم آشنایی پیدا کنند و تناسب کار با نوع شغل و محیط کارگاه برای کارگر مشخص شود و کارفرما هم نسبت به رفتار کاری و اخلاقی کارگر اطمینان حاصل کند، قانون اجازه داده در دوره‌ای که از ٣ ماه بیشتر نباشد، قرارداد کار به صورت آزمایشی منعقد شود.

 

تنظیم قرارداد کار دائم چه مزایایی برای کارگران دارد؟

 

براساس عرف بازار كار ایران، كارگران به سه دسته فصلی، موقت و دائمی تقسیم می‌شوند؛

 

نگاهی به وضعیت اشتغال این سه دسته از كارگران نشان می‌دهد كه كارگران موقت بیشترین فشار را به لحاظ كاری و مالی تحمل می‌كنند و در عین حال از مزایایی همچون حق بیمه، حق اولاد، حق مسكن، بیمه بیكاری و دیگر پوشش‌های قانونی برخوردار نیستند، جمعیت كارگران قرارداد موقت به لحاظ تركیب جمعیتی جامعه كارگری كشور از سایر گروه‌ها بیشتر است.

 

این كارگران فاقد قرارداد قانونی كار هستند و به همین دلیل امكان اخراج آنها توسط كارفرما به راحتی وجود دارد.

 

پس بهتر است که قبل از اینکه کارگری بخواهد با کارفرمای خود قرارداد کار منعقد کند حتما با وکیل متخصص مشورت کند تا او را برای مطالبه تمامی حقوق خود راهنمایی کند.

 

در این زمین گروه وکلای یاسا به منظور دفاع از حقوق کارگران میتواند در جهت مشاوره و تنظیم قرارداد کار به کارگران مشاوره بدهد و یا قرارداد کار را تنظیم کند.

 

آیا در دوران آزمایشی کارگر میتواند قرارداد کار را فسخ کند؟

 

در طول قرارداد آزمایشی هریک از طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. یعنی در قرارداد آزمایشی هم برای کارفرما و هم برای کارگر حق فسخ پیش‌بینی شده است.

 

ادامه کار پس از دوره آزمایشی و عدم فسخ آن توسط کارگر یا کارفرما به معنای تداوم قرارداد آن هم به صورت دائمی است. انعقاد قرارداد دائم و غیرموقت برای مشاغلی که ماهیت دائمی دارند، یکی از موارد تاکیدشده توسط کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه حقوق کار است، ولی در هر حال قانون کار منعی برای انعقاد قرارداد موقت در کارهای ماهیت دائمی نیز قائل نشده است و شاهدیم که در سال‌های اخیر قرارداد موقت برای چنین کارهایی به‌شدت افزایش یافته است.

 

قرارداد کار موقتی که بعد از قرارداد دائم تنظیم میشود باطل خواهد شد؟

 

تبصره ماده ۲۵ قانون کار رسیدگی به اختلافات ناشی از نوع قراردادهای کار را در صلاحیت هیأتهای تشخیص و حل اختلاف قرارداده است بدیهی است چنانچه دائمی بودن قرارداد کار قبل از انعقاد قرارداد کار موقت برای مراجع حل اختلاف احراز گردد تبدیل آن به قرارداد کار با مدت موقت در ماهیت دایمی بودن قرارداد کار تغییری ایجاد نکرده و در واقع این قرارداد موقت ادامه قرارداد کار قبلی در قالب دایمی بودن آن خواهد بود.

 

اگر کارگر قرارداد دائم با کارفرما داشته باشد کارفرما میتواند ضمن تسویه حساب قرارداد کار را موقت کند؟

 

کارگران شاغل در یک کارگاه را نمی توان بدون جلب رضایت آنان ملزم به انجام تسویه حساب و عقد قرارداد موقت و یا برقراری رابطه کاری با پیمانکار نمود. بدیهی است در صورت عدم نیاز کارفرمای دولتی به ادامه کار کارگران در رابطه با واگذاری فعالیت های مربوط به بخش های خدماتی و پشتیبانی به بخش خصوصی در اجرای سیاستهای قانونی دستگاه، رسیدگی به دلایل کارفرما و اتخاذ تصمیم در خصوص موافقت یا عدم موافقت نسبت به تعدیل نیرو با مراجع حل اختلاف خواهد بود که در این زمینه رای مرجع رسیدگی کننده لازم الاجرا می باشد.

 

قرارداد کار کارگران روز مزد قرارداد دائم میباشد یا موقت؟

 

بر اساس قانون کار، کارگران با توجه به نوع قرارداد کارشان اصولاً به دو دسته کارگران دایم و کارگران موقت تقسیم شده و روز مزدی تنها نحوه دریافت حقوق برخی از کارگران را نشان می دهد لازم به ذکر است که کارگران دایم و موقت صرفنظر از اینکه مزدشان بر مبنای ساعت، روز، هفته و یا ماه تعیین شده باشد.

 

در هر حال به لحاظ برخورداری از مزایای مقرر در قانون کار تفاوتی با یکدیگر نداشته و تنها کارگران دارای قراردادهای کار موقت مادام که قرارداد کارشان منقضی نشده باشد در خدمت کارگاه هستند در صورتی که کار کارگران دایم محدود به کار معین یا زمان مشخصی نبوده و مادام که قرارداد کار آنها به یکی از طرق مذکور در قانون کار خاتمه نیافته باشد به کار مشغول خواهند بود.

 

آيا كارفرما مجاز به تغيير قرارداد كار دايم كارگر و تبديل آن به قرارداد كار موقت بطور يك جانبه خواهد بود؟

 

كارگرانی كه رابطه استخدامی آنان با كارفرما بر اساس قرارداد كار دایم مستقر شده باشد انعقاد قرارداد كار موقت بعدی در ماهیت دائمی بودن قرارداد كار آنها تغییری ایجاد نمی كند بدیهی است چنانچه كارگر با توجه به توافق حاصله با كارفرما بابت قرارداد كار دایم خود تسویه حساب قطعی نموده و با دریافت كلیه مطالبات و سنوات خدمت اقدام به انعقاد قرارداد كار موقت با كارفرما نموده باشد قراداد منعقده بین طرفین معتبر بوده و بدون ارتباط با قرارداد كار قبلی موجودیت خواهد داشت.

 

آیا عدم ذكر محل كار كارگر در قرارداد كار و یا پیش بینی نكردن ساعت كار، موجبی برای ابطال قرارداد می شود؟

 

عدم پیش بینی محل كار، ساعت كار، تعطیلات و مرخصی های كارگر و نیز عدم ذكر مدت در قراردادهای كار سبب ابطال قرارداد نبوده و صرفاً حكایت از این امر می تواند داشته باشد كه طرفین قرارداد در رابطه با موارد ذكر شده به حداقل های مقرر در قانون و یا احیاناً به عرف معمول كارگاه و یا محل كار و یا عرف معمول در حرفه و یا شغل نظر داشته اند كه تشخیص آن در صورت بروز اختلاف با هیأتهای تشخیص و حل اختلاف قانون كار است.

 

ضمناً در قراردادهای كتبی عدم ذكر تاریخ انقضاء قرارداد و یا مشخص نكردن طول مدت قرارداد علی الاصول بر دایمی بودن قرارداد كار در كارهایی كه طبیعت آنها جنبه مستمر داشته باشد دلالت خواهد داشت مگر اینكه ثابت شود كه طرفین شفاهاً خلاف آن توافق داشته اند.

 

مراحل تنظیم قرارداد کار دائم توسط وکیل

 

شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور قراردادها را دارید.(برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید)

پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات قرارداد و توافقات مربوط به آن را برای وکیل شرح داده و در صورت لزوم وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.

در این مرحله وکیل مراحل قانونی و توضیحات لازم را برای تنظیم قرارداد را انجام خواهد داد.

مدارک لازم برای تنظیم قرارداد کار دائم توسط وکیل

 

مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی طرفین قرارداد

ارائه سند و یا مدرک و یا قولنامه و توافقات دو طرف قرارداد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *